söndag 8 februari 2015

Klassiker av Oliver

Gullivers resor.

Vi har jobbat med temat klassiker i vår klass.

Varför jag valde den?
Jag valde Gullivers resor för att jag har läst den vanliga boken och jag har sett filmen också.

Om författaren.
Författaren heter Jonathan Swift. Han föddes år 1667 i Irland av brittiska föräldrar. Han var sekreterare till diplomaten William Temple mellan år 1686 och 1690. Han fick sluta för att han hade Ménières sjukdom. År 1726 kom hans mästerverk Gullivers resor för första gången i Stor Britannien.
Om bilden


Gullivers oväntade resa.
Gulliver är en doktor på ett skepp och hjälper de sjuka. En gång när de är ute och seglar välter skeppet. Gulliver simmar upp till land och är den ända överlevande från skeppet. När han vaknar upp igen så kan han inte röra sig. Lilliputanerna hade fångat honom. Lilliputanerna är personer från en helt annan plats där alla är mycket mindre. De visste inte om Gulliver skulle attackera deras ö så han var alltid fast med bojor. De använde honom för att kriga mot den andra ön med Lilliputaner som de hade krig mot för de fajtade om man fick skära ägg med en speciell sida av kniven för kungen hade blivit skadad av en sida. Efter han hade varit länge på ön så bestämde han sig för att rymma.
 Han simmade tills han såg en till ö. Fast när han var framme vid ön så var den något som inte stämde. Alla omkring sig var gigantiska…
Miljö.
Miljön är vår eller sommar för att det var högt grönt gräs och alla djuren var ute och betade. Dem var på öar i en fantasivärld.

Tema och Genre.
Genret är äventyr och temat är att överleva för att han var slav och senare kunde han bli mosad om han inte kollade vad han gjorde.

Det bästa med boken.
Det bästa med boken var nog att det hände olika saker hela tiden och det var så spännande att man inte ville sluta läsa den. Jag skulle rekommendera den till alla i olika åldrar för att det är en av de bästa böckerna jag har läst. Jag ger Gullivers resor 9/10 poäng.


Av: Oliver Hippach.

Källor: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar