söndag 1 februari 2015

Klassiker av Alva N

Ringaren i Norte-Dame

I denna bokredovisningen ska jag berätta om boken Ringaren i Norte-Dame.

Boken handlar om att en kvinnas lilla flicka en dag försvinner och plötsligt är det en bortbytning istället. Kvinnan lämnar bort bortbytningen till en bänk utanför en kyrka, som var till för bortbytningar. En präst som heter Frollo tar hand om bortbytningen (Quasimodo). Frollo döpte honom till det. Alla tror att zigenaren Esmeralda har trollat bort barnet. Alla vill döda henne men Quasimodo skyddar henne. Om ni vill veta mer så får ni läsa boken!

Författaren som har skrivit boken heter Victor Hugo. Han är fransk författare. Han föddes 26 februari 1802 och dog 22 maj 1885. Han var rojalist och romantiker. Han skrev lyrik, dramatik, romaner, versepos, satirer och essäer. Han var också en skicklig tecknare.
Om bilden


Boken har temat kärlek, ondska och sorg. I miljön tänker jag mig att det är vår och dom bor i höga trähus som är bruna. Jag tänker mig även att vissa hus är gjorda av stenar.

Huvudpersonerna i boken är Esmeralda och Quasimodo. Esmeralda har på sig en klänning och stort svart lockigt hår. Quasimodo är kort, har pucklig rygg och ett utstående öga. Han är helt enkelt inte så fin. Miljöbeskrivningarna tycker jag är så härliga för att det är vår och de bor i så stora hus.

Det som jag lärde mig i boken var att förr i tiden trodde man på häxor, man ville döda häxorna. För att bevisa ifall man var en häxa eller inte så skulle folket kasta ner den kvinna som var misstänksam. Ifall hon flöt så var hon en häxa men ifall hon drunknade var det inte en häxa. Jag lärde mig detta om häxor för att de berättade det i boken.

Jag rekommenderar denna boken till er för att den är jättespännande och bra. I början kan den vara lite svår att komma in. Den är svår att komma in i för att i början förstår inte riktigt jag vad som händer. Men det kan vara olika beroende på vilken person man är. Sen är det bara att läsa. 

Jag ger boken 8/10 poäng!
                         



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar