söndag 1 februari 2015

Klassiker av Ludwig

Klassiker Onkel Toms Stuga


Jag har läst en bok som heter Onkel Toms Stuga. Den väckte en stark känsla för att hon skrev om slaveriet. Det var så speciellt för att det var ingen som vågade skriva om slaveriet.
Jag tyckte att boken hade en bra början för att man fick leva sig in i boken, hur en slav hade det. 
Boken var rätt så lättläst men det var några svåra ord ibland.

Boken handade om en slav som var svart. Det skulle vara en marknad där de sålde och köpte slavar och Onkel Tom skulle säljas till en gubbe som var elak. Gubben som skulle köpa honom ville bara ha honom för att han var svart. Men slaven fick inte honom till slut, Han hittade en annan familj.
Bokens genren är klassiker


Harriet Beecher Stowe

FörfattarenHarriet Beecher Stowe har skrivit boken Onkel Toms Stuga. Det är den mest kända boken författaren har gjort. Hon är född 14 juli 1811 och dog 1 juli 1896. Alltså blev hon 85 år. Hon föddes i Litchfield och dog i Hartfort. Hon var en amerikansk författare och slaverimotståndare. När hon skrev boken Onkel Toms Stuga så väckte hon en stor inspiration mot slaveriet. Hennes pappa hette Lyman Beecher, hon fick bo med honom i Hartfort. Hon gifte sig år 1836 med Calvin Ellis Stowe och de fick 7 barn tillsammans. 

Jag tyckte att handlingen i boken var bra för att jag har inte läst en bok om något såndant här innan och det var intressant. Det bästa i boken var när han inte köptes av den elaka gubben och att han hittade en annan familj.

Jag ger boken 8 av 10

Källan är http://en.m.wikipedia.org/wiki/Harriet_Beecher_Stowe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar