söndag 8 februari 2015

Klassiker av Lisa

Ivanhoe


Jag har läst boken Ivanhoe som är skriven Walter Scott och återberättad av May Bylock. Boken är väldigt äventyrlig och spännande. Det handlar om riddare , kungar och lite om makt. Det är också en kärlekshistoria. Rowena blev utsedd till skönhets gudinnan. Och många ville gifta sig med henne. Hennes pappa var ganska mäktig för folket.  Han var väldigt rädd om Rowena och ville hennes bästa. Han ville att han skulle gifta sig med nån rik och mäktig person. Men vad ville Rowena? Blev hon kär i fel person enligt sin pappa? I boken Ivanhoe får man upp blicken för mer i slutet av boken.
Källa 

Jag tycker boken är spännande och man målar snabbt upp egna bilder om berättelsen. I början tycker jag den var svår att komma in i för den började med en händelse direkt. Men när man väl förstod handlingen så blev det lättare. Jag lärde mig att fokusera på boken när jag läser, för ibland när jag läster så kan mina tankar tänka på annat. Sedan har jag aldrig läst en sådan här typ av bok innan. Jag lärde mig också hur en handling kan vara. För som sagt så har jag inte läst nån sån här bok innan så det var nog bra att kunna läsa olika böcker. Men jag skulle nog inte valt denna boken om vi inte skulle göra detta temat. 

Walter Scott som var författaren föddes 1771 är känd för att ha skrivit historiska romaner. Hans mest kända böcker är Ivanhoe och Rob Ray. I Edinburgh som ligger i Scotland  finns det faktiskt en staty på honom.
Om bilden


Jag ger boken 6-7 av 10. För i början kom jag inte riktigt in i den och då blev den lätt långtråkig. Men för det mesta var det spännande handling. Kanske kommer jag börja läsa mer sådana böcker!




Källor: http://www.skrotnissen.se/  
 http://sv.wikipedia.org/wiki/Walter_Scott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar