lördag 31 januari 2015

Klassiker av Ronja

Skriet från vildmarken


Jag har läst en klassikerbok som heter ”Skriet från vildmarken”. Boken är skriven av den Amerikanska författaren Jack London som levde i slutet av 1800-talet och i början på 1900-talet. Trots hans korta, 40 åriga liv hann Jack skriva ca 49 romaner och många noveller. Men den mest kända boken av Jack är den jag läste ”skriet från vildmarken” 

Skriet från vildmarken handlar om olika hundar, och speciellt om en hund som heter Buck. Buck är en hund som bor tillsammans med sin ägare och massa andra hundar. Buck och hans ägare bor tillsammans men en dag blir Buck kidnappad och blir slädhund. Buck blir snabbt en av alla slädhundar och lär sig snabbt att köra släde åt guldgrävarmännen. Buck är egentligen van vid att ligga i solen och lata sig hela dagarna, men nu är det annat. På dagarna får Buck köra släde och bråka med de andra hundarna. Buck saknar sin ägare och gör allt för att komma tillbaka till sitt gamla hem och till sin riktiga ägare. Sen börjar Buck och hans nya slädhundarkompisars äventyr. Det händer många saker som både är sorgliga och spännande. 
Foto av:

Just den här typen av bok är inte min favorit men om man tänker i helhet så blev boken bättre och bättre ju längre in i boken man kom. Det som gjorde boken hyfsat bra var att den var så spännande och att det hände saker hela tiden.

Jag skulle rekommendera boken till dem som gillar när det är spännande och händer mycket saker. Boken passar till dem som är i åldern 10 och uppåt. Vissa delar i boken kan vara lite svåra att förstå och vissa ord behöver man slå upp för att förstå handlingen, så därför behöver man vara lite äldre. 

Det bästa med boken enligt mig är att den var så spännande och samtidigt sorglig. Jag skulle däremot velat att boken skulle haft en bättre början för början var ganska svår att förstå och då blev det nästan lite utråkande och man blev inte så sugen på att läsa vidare. Men den blev bättre efter ett tag.  



Källor: 
När jag letade fakta på min författare Jack London så var jag inne på http://sv.wikipedia.org/wiki/Jack_London

Och bilden på Buck hittade jag på
http://commons.wikimedia.org/wiki/Dog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar