lördag 31 januari 2015

Klassiker av Emelie


En Liten Prinsessa

Jag har läst en bok som heter En liten prinsessa, den är skriven av Frances Hodgson Burnett och återberättad av Maj Bylock. En liten prinsessa är en av Frances mest populäraste bok, den är översatt till 7st olika språk. 

Den handlar om en liten tjej som heter Sara Crewe, hon hade väldigt många och dyra saker och hon älskade att fanstisera men hon var också väldigt omtänksam och bryr sig om andra människor även fast hon inte kände dem.  Hon och hennes pappa bor i Indien, man kan väl säga att de hade väldigt bra med pengar. En dag skulle Saras pappa, Kapten Crewe gräva i några gruvor och leta diamanter, guld, silver osv. Så Sara fick gå i en skola i England. När hon kom dit märkte hon att hennes fröken, Fröken Minchin, inte tyckte om henne för att hon försökte alltid göra det dåligt för Sara. Men Fröken Minchin visste att Kapten Crewe hade mycket pengar så hon frösökte ändå vara lite snäll mot henne.  Sara fick dock väldigt många kompisar som gillade henne och hennes fantasier mycket, men det fanns en tjej som också försökte förstöra för Sara eftersom hon alltid kunde bestämma över de som är mindre innan Sara kom, men nu kan hon inte det. 

En dag när Sara fyllde år fick hon reda på kvällen att hennes pappa blev utfattig och dog vilket gjorde att hon fick sluta som skolelev. Men eftersom Sara var så bra på franska fick hon gå kvar fast hon fick jobba som kökspiga istället. Hon fick inte bo i sitt fina rum längre utan hon bodde på vinden där det var riktigt kallt och mörkt om nätterna, hon hade inte ens en riktig säng att sova på.


Jag tycker att boken väcker många känslor och  den är super spännande. Om det hade varit en fortsättning på den hade jag absolut läst den. Ett citat jag tycker är jättebra är: ” När jag fick syn på mig själv i en spegel, skrattade jag åt den sorgliga synen. Men sedan rodnade jag och skämdes.”
Jag tycker det citatet är bra för att den väcker många känslor och den är så sorglig så man själv börjar känna sig dum.  Jag tror att budskapet med boken är att man ska tänka sig för och inte tror att man är så bossig bara för att man har bra med pengar, det kan ju komma dagar då alla pengarna försvinner. 

Det jag tyckte var svårt i boken var namnen för att det är ju för det mesta engelska namn och det kan ju vara ett svårt uttal i den.

Jag skulle verkligen rekommendera den boken till andra som gillar verkliga och fantasy böcker. Den boken är väldigt speciell till skillnad från andra böcker. Den ser inte så bra ut men egentligen är den superbra!  Man tror att klassiker ska vara såna gamla historieböcker, men egentligen är det helt vanliga fast lite gammeldags böcker.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar