fredag 30 januari 2015

Klassiker av Edson

Onkel Toms stuga

Fakta om boken
Jag har läst en bok vid namn Onkel Toms stuga. Den är ca 332 sidor men den jag läste var en kortare variant av Maj Bylock som har 81 sidor. Originalet publicerades den 20 mars 1852 och original titeln är Uncle Toms cabin. Den handlar om slaveri i USA och boken sägs ha bidragigt till att slaveri avskaffats.


Bokens handling

 Boken handlar om Tom en slav som bor i en liten stuga på familjen Shelbys gård. Tom hade det jättebra på gården han var till och med familjen Shelbys främsta slav. Han hade ansvar för både huset och hästarna. Tom hade också ansvar att se till att alla andra slavar gjorde sitt jobb. Men familjen Shelby har ont om pengar och tvingas sälja Tom till en slavhandlare. Tom lastas på en båt som åker iväg med honom. På båten möter han en liten flicka vid namn Eva och dom blir snabbt vänner. Men en dag så råkar Eva trilla över bord och precis i sista sekunden hinner Tom rädda Eva. Då övertalar Eva sin far att köpa Tom och det gör han. Tom stannar på Evas fars gård ganska länge och får jobba som kusk (köra häst och vagn) Men efter ca 2 år så blir Eva mycket sjuk och dör. Men det blir värre. Evas pappa dör i ett slagsmål på en pub. Och då bestämmer sig mamman att flytta till staden och sälja alla slavar. Och då säljs Tom ännu en gång men den här gången till en bomullsfarm. Toms ägare är mycket sträng och en dag så hjälper Tom en slavkvinna i smyg men det ser slavhandlaren. Som straff så måste Tom piska kvinnan han har hjälpt men det vägrar Tom. Då misshandlar slavhandlaren Tom och tvingar Tom att säga förlåt. Men det vägrar Tom. Då låser slavhandlaren in Tom i ett litet magasin i flera dagar. Tillslut så kommer det en man till gården vid namn Gorge Shelby. Det var pojken från början som hade lovat att köpa tillbaka Tom. Nu vill jag inte berätta mer för då avslöjar jag slutet.  

Författaren
Författaren till denna spännande bok heter Harriet Beecher Stowe. Hon föddes 14 juni 1811 och dog den 1 juli 1896. Hon var gift med Calvin Ellis Stowe och tillsammans fick de sju barn. Hon var vegetarian och mot slaveri.


Miljö
Miljön i boken har jag fått en uppfattning som lite vilda västern fast kanske lite tidigare. Kanske typ 1800 talet. Det värkar också att vara sommar. För de berättar att det är varmt men jag tror ändå att årstiderna skiftar för att berättelsen utspelas under flera år. Jag tycker att miljön är ganska välbeskriven och man får en ganska tydlig bild på omgivningen.


Mina åsikter
Jag tycker boken var jättebra och väldigt välbeskrivet. Handlingen var fantastisk och man kunde knappt sluta läsa. För att det är så välbeskrivet och man får en bra inlevelse när man läser. Särskilt på slutet då är det jättespännande. Början är också riktigt spännande t.ex. när Tom blir sold till slavhandlaren. Jag rekommenderar boken till lite äldre barn kanske tolv och uppåt. Det gör jag för att texten kan vara lite svår för vissa och det är lite ovårdat språk i boken. Boken får 8/10 stjärnor.



Källor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar