lördag 31 januari 2015

Klassiker av Carl

MOBY DICK



OM BOKEN
Boken Moby Dick den vita valen är för det mesta baserad på verkliga händelser.

OM FÖRFATTAREN
I boken kallar Herman Melville (författaren) sig själv för Ismael.
Moby Dick den vita valen är Herman Melvilles mest kända bok, han berättar även boken i jag form.
Han bodde i Nordamerika, hans familj var också väldigt rika.
Han föddes 1819 och dog 1891, han dog nästan bortglömd.
Om bilden

HÄNDELSER I BOKEN
Boken handlar om en man som heter Ismael som gärna vill segla på havet och döda valar.
Han letade många dagar efter ett skepp som skulle segla och jaga efter val.
Han hittade äntligen ett skepp men det gick inte för än nästa dag så då var han tvungen att sova en natt på Hotel och där träffade han även en annan person som också gillade att jaga val. 
Nästa dag på skeppet, var det en kapten med träben som var ganska sur men ändå en bra kapten.
Han ville så gärna hitta valen (Moby Dick)som hade tagit hans ben.
I boken seglade dom många dagar och letade efter valen och dom levde på andra valar dom dödade.
 Om dom hittade valen? Ja det får ni läsa själva.

MINA ÅSIKTER

Jag tyckte att boken var ganska händelsefattig i början men ju mer man läste så blev det bara mer och mer spännande.


Jag ger boken 9/10 eftersom början var ganska tråkig men sedan blev det väldigt mycket spänning och jag gillar mycket spännande böcker.



Jag har hämtat fakta om författaren ifrån källorna Wikipedia och boken Moby Dick den vita valen.
Bilden kommer härifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar