söndag 1 februari 2015

Klassiker av Felicia

          Robin Hood


Författaren Howard Pyle 

Howard Pyle han var en Amerikansk illustratör och författare. Han föddes 5 mars 1853 och dog 9 november 1911. Han blev 58 år gammal. Han var gift med en tjej som heter Anne Pole dom hade sju barn tillsammans. Han skrev och illustrerade mest böker för unga läsare. 1894 började han lära ut illustration och 1900 startade han en egen skola. Boken Robin Hood är/var en väldigt populär bok som han skrev.
Källa


Boken handlar om en kille som heter Robin Hood han var en kille som var ganska fattig. Han var en som brydde sig om dom fattiga för han tog från dom rika och gav till dom fattiga. Robin Hood levde med dom fredlösa i Sherwoodskogen. Nära Sherwoodskogen låg staden Nottingham. Där bodde kungen Sheriff. Han var en som skulle se till att folket lydde alla lagar. Och han var också en av dem som ville få tag på Robin Hood. Han hade lagt ut två hundra pund för att nån skulle få tag på Robin Hoods huvud. 


Det jag gillade med boken är att Robin alltid ville ta från dom rika och ge till dom fattiga att liksom att dom bryr sig om som fattiga för han är det själv men han vill hjälpa dom andra att få det lika bra som dom rika har det. Det tycker jag är bra att han vill att människorna ska ha det så i sitt liv. 
Men det jag inte gillade var att det händer samma sak hela tiden och att det inte händer något spännande.


Jag skulle rekomenderar denna bok till såna som gillar äventyr och bågskytte.



Källa: Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Pyle
Använde jag för att hitta fakta till Howard Pyle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar